Przedmiotowy system oceniania z biologii w gimnazjum opracowany został oparciu o:
1. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz.
U. nr 199 z 2004 r.)
2. Podstawę programową z biologii dla gimnazjum
3. WSO Gimnazjum
Przedmiotem oceniania są:
• wiadomości,
• umiejętności
• postawa ucznia i jego aktywność
Cele ogólne oceniania na biologii
•
rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez
ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
• poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
• motywowanie ucznia do dalszej pracy,
• pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,
• przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
• dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności
jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Metody i narzędzia oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:
1. Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze), np. swobodna
wypowiedź na określony temat, charakteryzowanie procesów biologicznych,
umiejętność wnioskowania przyczynowo-skutkowego, itp. Przy odpowiedzi
ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w
przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.
2. Kartkówki 10 -
15 min. obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być
wcześniej zapowiadane, ale mogą), nie podlegają poprawie. Uczniowie
nieobecni na kartkówce piszą ją w najbliższym terminie (jeden tydzień),
nie zgłoszenie się to wpis nb.
3. Sprawdziany pisemne 30 min. -
1godz..(zależnie od zakresu sprawdzanego materiału), w tym testy
dydaktyczne ( przynajmniej jeden w ciągu semestru) przeprowadzane po
zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany
mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn
losowych, powinien go napisać w terminie nie przekraczającym 2 tygodnie
od powrotu do szkoły. Czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem, nie
zgłoszenie się to wpis nb. Prace pisemne powinny być ocenione i oddane
w ciągu 2 tygodni. Można poprawiać każdą pracę, a otrzymana z niej
ocena jest zawsze wpisywana do dziennika obok oceny uzyskanej
poprzednio nawet ta gorsza. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza
lekcjami, w ciągu1 tygodnia od rozdania prac i tylko 1 raz. Przy
poprawianiu sprawdzianu punktacja nie zmienia się. W przypadku
stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas pracy klasowej, nauczyciel
odbiera pracę i wpisuje ocenę niedostateczną.(uczeń zalicza ją od nowa
w terminie i formie wyznaczonej przez nauczyciela). Wszystkie prace są
archiwizowane – uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć i otrzymać
uzasadnienie wystawionej oceny.
4. Prace domowe obowiązkowe
(przynajmniej 1 w ciągu semestru) i ponadobowiązkowe (dla chętnych).
Nie zgłoszony brak zadania domowego jest odpowiednikiem oceny
niedostatecznej.
5. Aktywność ucznia :
a) wkład pracy w
przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej ( krótkie wypowiedzi na lekcji),
praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń, będą
oceniane za pomocą plusów i minusów, które zostaną następnie
przeliczone na oceny i wpisane do dziennika. Uczeń otrzyma ocenę bardzo
dobrą gdy zgromadzi cztery plusy, gdy ich nie osiągnie na koniec
semestru zostaną zamienione odpowiednio przy trzech plusach na ocenę
dobrą, przy dwóch na ocenę dostateczną. Jeżeli uzyska cztery minusy
otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku dużego wkładu pracy na
lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
b) prace dodatkowe
(samodzielnie opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik,
plansze, rysunki, modele, okazy wzbogacające zbiory, zielniki,
działania na rzecz środowiska, np., zbiórka surowców wtórnych, udział w
konkursach) w skali celujący -bardzo dobry - dobry lub za pomocą
plusów analogicznie jak za wkład pracy w przyswojenie wiedzy.
6. W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów :
celujący - 98% plus zadanie dodatkowe
bardzo dobry - 97% - 87%
dobry - 86% - 70%
dostateczny - 69% - 50%
dopuszczający - 49% - 30%
niedostateczny - 29% - 0%
7. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe. Oceniany jest
przynajmniej raz w semestrze (wyrywkowo). Brak zeszytu należy zgłosić
przed lekcją nauczycielowi, w przeciwnym przypadku uczeń może otrzymać
ocenę niedostateczną za brak zadania domowego
Sposoby informowania uczniów:
Na
pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PSO.
Wymagania na poszczególne oceny udostępnione są wszystkim uczniom w
klaso-pracowni szkolnej, w dokumentacji szkolnej i na stronie
internetowej szkoły. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane
kryteria. Sprawdziany inne prace pisemne są przechowywane w szkole do
końca danego roku szkolnego.
Sposoby informowania rodziców:
Nauczyciel
na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z
przedmiotu. O ocenach bieżących i okresowych informuje się rodziców na
zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z
rodzicami udostępniając zestawienie ocen lub umożliwiając wgląd do
dziennika lekcyjnego. Informacje o grożącej ocenie niedostatecznej
okresowej jest przekazywane zgodnie z procedurą WSO.
Zasady wystawiania oceny śródrocznej i końcowej:
Wystawianie oceny okresowej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen
bieżących, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów (prac
klasowych), w drugiej kolejności są kartkówki, odpowiedzi ustne i
aktywność ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.
Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć uczniów.
1. Możliwość poprawy oceny z pracy klasowej – sprawdzianu w przypadku oceny niedostatecznej.
2. Umożliwienie zwolnienia z pracy klasowej, kartkówki lub odpowiedzi ustnej w wyjątkowych przypadkach losowych.
3. Uzupełnienie braków z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem w przypadku zgłoszenia chęci przez ucznia.
4. Możliwość zgłoszenia przez ucznia przed lekcją, bez żadnych
konsekwencji nie przygotowania raz w semestrze przy 1 godz. w tygodniu i
2 razy w semestrze przy 2 godz. w tygodniu(odpowiedź ustna) oraz
zgłoszenia 1 raz braku pracy domowej lub braku zeszytu (z wyjątkiem
zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).
5. Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiadomości na zajęciach koła.
Ewaluacja PSO
Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje analizy funkcjonowania
PSO na lekcjach biologii. Ewentualne zmiany PSO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.
OBNIŻENIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH-nauczyciel
jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologicznej
(do tego upoważnionej) obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do
ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe.
Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne z biologii
w gimnazjum:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
opanował
wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program
nauczania, będące efektem jego samodzielnej pracy; prezentuje swoje
wiadomości posługując się terminologią biologiczną; potrafi stosować
zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych; formułuje problemy i
rozwiązuje je w sposób twórczy; dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i
procesów biologicznych; wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych
przedmiotach; potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł
informacji; bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym; wykonuje
twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły
i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone
programem nauczania; wykazuje szczególne zainteresowania biologią;
potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania
problemów w nowych sytuacjach; bez pomocy nauczyciela korzysta z
różnych źródeł informacji; potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać
doświadczenia i hodowle przyrodnicze; sprawnie posługuje się
mikroskopem i lupą oraz sprzętem laboratoryjnym; prezentuje swoją
wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną; aktywnie
uczestniczy w procesie lekcyjnym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował
wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne,
przydatne i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności; potrafi
stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów
typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela;
posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny; wykonuje proste
preparaty mikroskopowe; udziela poprawnych odpowiedzi na typowe
pytania; jest aktywny na lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
opanował
wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w
nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach
szkolnych i pozaszkolnych; z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe
problemy o małym stopniu trudności; z pomocą nauczyciela korzysta z
takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy,
itp.; wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem,
ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia; wykonuje
proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod
kierunkiem nauczyciela; z pomocą nauczyciela wykonuje proste
doświadczenia biologiczne; wiadomości przekazuje w sposób nieporadny,
nie używając terminologii biologicznej; jest mało aktywny na lekcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie
opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami
programowymi, koniecznymi do dalszego kształcenia; nie potrafi
posługiwać się przyrządami biologicznymi; wykazuje się brakiem
systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych; nie
podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności
nawet przy pomocy nauczyciela; wykazuje się bierną postawą na lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz